Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA
rollingsztorik

Mopeddel buszra?



A tömegközlekedés társadalmi megítélésének egyik legérzékenyebb pontja a mozgáskorlátozottak szállítása, az akadálymentes közlekedés biztosítása. A közelmúltban éppen a metró felújításával kapcsolatban kavart nagy vihart a metró mozgólépcső nélküli állomásainak akadálymentesítése. 

A felszíni közlekedésnél, tehát az autóbuszon, villamoson utazásnál néhány évvel ezelőtt (2014 nyarán) a mozgássérült elektromopedek megjelenése és nagy arányú elterjedése foglalkoztatta élénken a közvéleményt. 

A fő kérdés az volt: felengedhető-e autóbuszra az elektromopeddel közlekedő utas vagy sem?

A mopedek megjelenése és elérhetősége (ráadásul TB támogatással!) óriási előrelépést jelentett a mozgásukban korlátozott emberek életminőségének javításában. Kinyílt számukra a világ, hiszen ezzel az eszközzel a sérült emberek egyedül is kimozdulhatnak otthonukból, intézhetik bevásárlásaikat, eljuthatnak iskolába, munkahelyre, barátaikhoz. 

Az elektromopedek használói és a közlekedési szolgáltatók között a vita akkor csúcsosodott, amikor többször előfordult, hogy autóbuszra, baleset veszélyessége miatt nem engedték fel a mopedeket. Ezért több civil szervezet, sérülteket támogató alapítvány diszkrimináció miatt az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz fordult, sőt egy debreceni mozgássérült férfi bírósághoz is. 

 

Mielőtt tovább lépnénk ismerjük meg a remek kis közlekedési eszköz néhány műszaki paraméterét:

 

 

elektromopedek  mozgássérültek  esélyegyenlőség  autóbusz  BKK  BKV  rolling sztorik VT Arriva

Önsúly: 34 kg

Terhelhetőség: 130 kg

Kapaszkodó képesség: 14 %

Sebesség:6 km/h

Méret (h + sz + m) 48x108x91

Utazótávolság: 10 km

Az EBH (Emberi Bánásmód Hatóság) a beérkező panaszok nyomán, így a debreceni ügyben is elmarasztalta a közlekedési társaságokat, a szállítást elutasító gyakorlatukat diszkriminatívnak minősítette. Ezzel szemben, a bíróság így foglalt állást: 

"az elektromos mopedek több fontos és lényeges paraméter szerint, például rögzíthetőség, manőverezés, fordulás (ez például sokkal több fizikális teret igényel) és méret szempontjából teljesen eltérnek a kézi hajtású és elektromos kerekesszékektől. A le- és felszállás is balesetveszélyes mind a moped használójára, mind pedig a többi utasra nézve.” 

Több közvélemény kutatás, sérült emberek közreműködésével végzett tesztelés, egyeztető tárgyalás után a vidéki közlekedési társaságok és a fővárosi közlekedést összefogó BKK egységes álláspontot alakított ki: elektromos mopedeket nem lehet autóbuszokon szállítani.

Ez így volt egészen 2017. februárjáig, amikor is (a sérülteket támogató civil szervezetek nyomására) a BKK módosította üzletszabályzatát, s a mopedek szállításáról így rendelkezett:

"A mopedek szállításával kapcsolatban az üzletszabályzat azt tartalmazza, hogy a mozgást segítő eszközöket biztonságosan kell elhelyezni a járműveken, hogy azzal se az eszközt használó, se a többi utas testi épsége ne kerülhessen veszélybe. Az utazás csak akkor kezdhető meg, ha az eszköz befér a számára kialakított helyre, valamint a mozgásában korlátozott személy és eszközének együttes tömege nem haladja meg a 250 kg-ot. A BKK szabályozásán kívül jelenleg a közlekedési szolgáltatók (a BKV Zrt., a VT-ARRIVA Kft., a VOLÁNBUSZ Zrt.) hatáskörébe tartozik a további belső szabályok meghatározása. A BKK egyik szolgáltatójának, a VT-ARRIVA Kft.-nek belső szabályzata tartalmazza, hogy „elektromos moped nem szállítható” a járműveken. A BKV Zrt. és a VOLÁNBUSZ Zrt. szabályzataikban NEM tiltják a mopedek szállítását."

A szállítási STOP!-ban egyedül a VT-Arriva Kft. maradt állva, tartva magát ahhoz, hogy az utasok és a nagy értékű Mercedes Citaro buszok biztonsága érdekében nem szállítja az elektromopeddel közlekedőket.

Egy független közlekedési szakember az üzletszabályzat módosításáról így nyilatkozott:

"Nem tartom jó döntésnek. Két okból. Először azért, mert az eszköz nehezen rögzíthető és nagyon nehéz. Gondoljunk csak bele, a saját súlya több mint 30 kiló. Ha egy átlagos testsúlyú ember ül benne az már meghaladja az egy mázsát, ráadásul nehezen rögzíthető. Kritikus forgalmi helyzetben, hirtelen fékezésnél, esetleg ütközésnél el lehet képzelni hogy viselkedik. Olyanná válik mint egy elszabadult hajóágyú, tarol maga körül mindent, még jó ha a busz oldalát nem szakítja ki. S még mielőtt a sérülteket védő alapítványok megköveznének azt is el kell mondanom, hogy egy ilyen járműhöz bárki hozzájuthat és használhatja, nemcsak sérült emberek. Szabadon adható, vehető. Ki dönti el, hogy aki benne ül az mozgássérült vagy csak kedvtelésből használja? Úgy gondolom a lehetőségekkel élni kell és nem visszaélni. Mert én még olyat nem hallottam, hogy egy hagyományos mopeddel közlekedő egészséges ember felugratott volna a motorral egy buszra, mert az neki jár."

 

Ez meglehetősen sarkos vélemény, de az tény, hogy az autóbuszvezetők kerülnek nap mint nap kellemetlen helyzetbe, ugyanis a BKV és a VT Arriva buszai egyöntetően BKK kékek. Az utas többnyire nem nézi, melyik céghez tartozik, csak azt érzékeli: az egyik buszra felszállhat, a másikra nem. A számára érthetettlen helyzetért pedig a buszvezetőt okolja.

Több, mint érdekes helyzet... kínos... Jó lenne megnyugtatóan rendezni az illetékeseknek.

Találkoztál már hasonló esettel? Meséld el, írd meg a véleményed! Kíváncsian várjuk!

Kommentelj, vagy írhatsz is, hosszabban:

rollingsztorik@gmail.hu

Facebook oldalunkra egy kattintással eljuthatsz! ITT! (KATT)

Ott is beszélgethetünk!

 

Tovább
3

Le a banyatankokkal!



Új mozgalmat készül indítani L. Anikó a facebookon. 

Egyelőre még konkrét neve nincs, most még csak az előzetes marketing felmérést végzi különböző csoportokban. 

Nagy az ő fájdalma! 

Zaklatják a buszon, zaklatják a villamoson is. Nem, nem perverz pasik, nem! Az öreglányok a banyatankjukkal!

Ezekkel, ni:

banyatank  tömegközlekedés  nyári szünet  rolling sztorik

Mert húzzák, vonják, löködik! Rá a lábára, neki a fenekének, de telibe!

..éssss! Mindezt csúcsidőben! Mert a nyugger az nem ér rá akkor vásárolni, amikor az egyszerű polgár már elment a munkába, iskolába vagy elvitte az oviba a gyereket! Neki (már mint L. Anikónak) az lenne a javaslata, hogy írjanak petíciót a BKV-nak, hogy csináljanak demográfiai menetrendet.  Szabják meg, hogy aki nyugdíjas az a nap melyik szakában veheti igénybe a tömegközlekedést. 

Akadt is támogatja bőven!

banyatank  tömegközlekedés  nyári szünet  rolling sztorik

Néhány gyöngyszem a vitából:

"Jajj,de jó ezeket olvasni, megnyugtat,hogy nem csak engem találnak meg..

Rengeteg ilyen sztorim van, valahogy engem is megtalálnak az ilyenek..csak néhány:

 

Eset 1: beáll a busz a megállóba, volt vagy 10 ember aki fel akart szállni, bőven lett volna hely mindenkinek,de a nyugger úgy tolakodott,mintha az élete függne tőle..szóval ez csak a tipikus.. "néni" - lila haj, kb 4-5 tonna festék rajta, meg bot mert neki fáj a lába (kivéve ha a busz után kell futni) és elkezdi kirángatni a fülemből a fülhallgatót és elkezd ordibálni,hogy azonnal álljak fel mert én fiatal vagyok ő öreg stb.. mondom neki tök szépen : ne tessék haragudni,de épp kórházból jövök és nem vagyok túl jól.. de a nő nem hagyja abba tovább ordít így már mindenki engem nézett, és olyanokat vág a fejemhez,hogy azt hittem mentem összepisálom magam.. erre mondtam neki,hogy elősször is én szépen szóltam magához, elvárnám én is ezt, másodszor meg akkor nem fájt a néni lába mikor sminkelni kellett? erre a mamesz tovább ment, mert mily meglepő a forgó után is van busz.. különösebb nem érdekelt tovább..

De jajj annyi ilyen sztorim van mert elég sokat buszozok :D"

 

"Helyes! Csináljátok! Csatlakozom! ezeket akciónyugdíjasoknak hívjuk :) Ne akciózzanak csúcsidőben!"

"Buszvégen ülök. Bambulok ki az ablakon, mellettem meg szépen gyűlik a tömeg, telik meg a busz. aztán bejön a villamos is. 70 fölötti nyanya előreszegezi a járókeretet (!) és komoly olimpikonokat megszégyenítő százas sprintet levág.... Egészen a buszig. Ott hirtelen koppan a járókeret négy lába, mámika rároskad, öregszik még vagy 10 évet hirtelen és elkínzott arccal, halálhörgéssel, egyéb színpadi kellékekkel vergődik fel a két lépcsőfokon...

És természetesen puszta véletlenül addig támaszkodik egy ücsörgő vállán, míg az megunja és átajda a helyét..."

"véletlenül nem találtam jóleldugott belső helyet az ablaknál és képes verni egy kőkemény, bőrönd szerű, vasalt sarkú retiküllel verni a vállam miközben telózok. Eleve lefele nézek, na. Én meg csak rámosolyogtam és sikerül úgy löknöm a bőröndkéjét, hogy mellkason vágja magát vele :)"

A fentebb előfordult helyesírási hibákért én kérek elnézést, mert nem én írtam - csak másoltam...

Egy szó mint száz, a helyzet a nyuggerekkel immáron tarthatatlan! Petíció megy, mozgalom beindul, lehet, hogy az lesz a neve, hogy "Egymillióan a banyatankok ellen!", de lehet, hogy más. Az ötletelés még folyik, s minden a lájkok számától függ. A megoldásra többféle alternatívát is találtak. Legyenek külön nyugger járatok, a metrópótlók mintájára, szám helyett "BNY" megkülönböztető jelzéssel. ( A félreértések elkerülése végett a BNY jelzés nem azt jelentené, hogy "b@szd meg Nyanya! Nem is azt, hogy "b@szd meg Nyugger", hanem azt: Busz Nyugdíjasoknak.. A második variáció az lehetne, hogy csúcsidőben csak az első ajtón lehetne felszállni, a sofőrnek kellene kiszűrni a nyuggereket, nyugdíjas igazolvány alapján és nem felengedni a buszra, csak a meghatározott időben.

Ezt meg KELL oldania a BKV vezetésének, mert ha nem lépnek, akkor a Banyatank Ellenes Csoport lép majd tovább! Egészen a fővárosig, ha kell a kormányig... de egyelőre még a helyzet képlékeny, bármi előfordulhat, minden a lájkok számától függ... - összegezték legutóbb.

  Kovácsné, Stosszer Aranka nyugdíjas, mellékállású Nagymama is hozzászólt a vitához:

"Édes gyerekeim! Értem én a ti nagy problémátokat, nincs is ezzel baj! De mi lenne mondjuk, ha nem tetszik a busz vagy a villamos, esetleg mennétek biciklivel? Vagy gyalog? Ha kicsit edzenétek, menne az hosszabb távon is!"

Lehurrogták. De Sörös Nagy Vili bá' teljes mellszélességgel kiállt Aranka mellett:

"Haggya csak haggya, drága Aranka! Petíciózzanak csak petícíózzanak! Mi meg majd sajnos nem tudjuk elvállalni a gyereket a nyári szünetben, mert ugye hogy vigyük el őket valahova? Külön busszal? Oldják meg ők a nyári szünetet meg a gyereket! Külön lófaxal, banyatank nélkül!"

Na erre már nem reagált senki, igaz nem is lájkolták... 

Most nem lehet tudni, hogy csak fegyverszünet van vagy vége a háborúnak is?

via GIPHY

Van hasonló történeted? Szívesen elolvasnám! Ide írj!:

rollingsztorik@gmail.hu

 

Tovább
4

rollingsztorik

blogavatar

Közlekedési reality.

Legfrissebb bejegyzések

2018.06.18.

Utolsó kommentek