Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA
rollingsztorik

Volt ez még így se...



közösségi közlekedés  tömegközlekedés  retro  Budapest  BKK  BKV  VT Arriva

Az elkövetkezendő hétvége (június 22 - június 25) a teljes forgalmi felfordulás jegyében zajlik majd. Azt már lassan, de annál nehezebben kezdi megszokni az utazó tömeg, hogy a 3-as metró vonalán pótlóbuszok közlekednek. Azzal már nehezebben birkóznak meg az utazók, hogy a négyeshatos vonalán is ez a helyzet... Ezt most még megfejeli a hétvége világra szóló repülős show-ja, a Red Bull Air Race világbajnokság hétvégi programja is, útlezárásokkal, forgalom eltereléssel, pótlóbuszokkal... De más helyeken is lesznek forgalmi változások a fővárosban. 

A változásokról részletesen ITT (katt!) tájékozódhat a szerencsétlen utazó, aki még nem ment el nyaralni!  

Megnyugtató, hogy nem kell keresgélni utazás közben, mert a közösségi közlekedési változásokról személyre szabott információk érhetők el a www.bkkkinfo.hu oldalon, folyamatosan frissülő információkkal. 

Akit mégis nagyon megviselne az utazási helyzet az a képek segítségével röppenjen vissza az időben, egy kis retró túrára. Meggyőződhet róla, hogy volt ez még így se, hajdanában, danában... mégis túléltük! (vigyorgok) Itt vagyunk - ma is...

 

közösségi közlekedés  tömegközlekedés  retro  Budapest  BKK  BKV  VT Arriva

 

 

közösségi közlekedés  tömegközlekedés  retro  Budapest  BKK  BKV  VT Arriva

közösségi közlekedés  tömegközlekedés  retro  Budapest  BKK  BKV  VT Arriva

közösségi közlekedés  tömegközlekedés  retro  Budapest  BKK  BKV  VT Arriva

(fotók: Fortepan, MTI, magán személy)

Ha van mesélni valód, ne fogd vissza magad! Írj! Ide: rollingsztorik@gmail.hu

A facebookon is találkozhatunk! ITT (katt!)

Tovább
0

Mopeddel buszra?



A tömegközlekedés társadalmi megítélésének egyik legérzékenyebb pontja a mozgáskorlátozottak szállítása, az akadálymentes közlekedés biztosítása. A közelmúltban éppen a metró felújításával kapcsolatban kavart nagy vihart a metró mozgólépcső nélküli állomásainak akadálymentesítése. 

A felszíni közlekedésnél, tehát az autóbuszon, villamoson utazásnál néhány évvel ezelőtt (2014 nyarán) a mozgássérült elektromopedek megjelenése és nagy arányú elterjedése foglalkoztatta élénken a közvéleményt. 

A fő kérdés az volt: felengedhető-e autóbuszra az elektromopeddel közlekedő utas vagy sem?

A mopedek megjelenése és elérhetősége (ráadásul TB támogatással!) óriási előrelépést jelentett a mozgásukban korlátozott emberek életminőségének javításában. Kinyílt számukra a világ, hiszen ezzel az eszközzel a sérült emberek egyedül is kimozdulhatnak otthonukból, intézhetik bevásárlásaikat, eljuthatnak iskolába, munkahelyre, barátaikhoz. 

Az elektromopedek használói és a közlekedési szolgáltatók között a vita akkor csúcsosodott, amikor többször előfordult, hogy autóbuszra, baleset veszélyessége miatt nem engedték fel a mopedeket. Ezért több civil szervezet, sérülteket támogató alapítvány diszkrimináció miatt az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz fordult, sőt egy debreceni mozgássérült férfi bírósághoz is. 

 

Mielőtt tovább lépnénk ismerjük meg a remek kis közlekedési eszköz néhány műszaki paraméterét:

 

 

elektromopedek  mozgássérültek  esélyegyenlőség  autóbusz  BKK  BKV  rolling sztorik VT Arriva

Önsúly: 34 kg

Terhelhetőség: 130 kg

Kapaszkodó képesség: 14 %

Sebesség:6 km/h

Méret (h + sz + m) 48x108x91

Utazótávolság: 10 km

Az EBH (Emberi Bánásmód Hatóság) a beérkező panaszok nyomán, így a debreceni ügyben is elmarasztalta a közlekedési társaságokat, a szállítást elutasító gyakorlatukat diszkriminatívnak minősítette. Ezzel szemben, a bíróság így foglalt állást: 

"az elektromos mopedek több fontos és lényeges paraméter szerint, például rögzíthetőség, manőverezés, fordulás (ez például sokkal több fizikális teret igényel) és méret szempontjából teljesen eltérnek a kézi hajtású és elektromos kerekesszékektől. A le- és felszállás is balesetveszélyes mind a moped használójára, mind pedig a többi utasra nézve.” 

Több közvélemény kutatás, sérült emberek közreműködésével végzett tesztelés, egyeztető tárgyalás után a vidéki közlekedési társaságok és a fővárosi közlekedést összefogó BKK egységes álláspontot alakított ki: elektromos mopedeket nem lehet autóbuszokon szállítani.

Ez így volt egészen 2017. februárjáig, amikor is (a sérülteket támogató civil szervezetek nyomására) a BKK módosította üzletszabályzatát, s a mopedek szállításáról így rendelkezett:

"A mopedek szállításával kapcsolatban az üzletszabályzat azt tartalmazza, hogy a mozgást segítő eszközöket biztonságosan kell elhelyezni a járműveken, hogy azzal se az eszközt használó, se a többi utas testi épsége ne kerülhessen veszélybe. Az utazás csak akkor kezdhető meg, ha az eszköz befér a számára kialakított helyre, valamint a mozgásában korlátozott személy és eszközének együttes tömege nem haladja meg a 250 kg-ot. A BKK szabályozásán kívül jelenleg a közlekedési szolgáltatók (a BKV Zrt., a VT-ARRIVA Kft., a VOLÁNBUSZ Zrt.) hatáskörébe tartozik a további belső szabályok meghatározása. A BKK egyik szolgáltatójának, a VT-ARRIVA Kft.-nek belső szabályzata tartalmazza, hogy „elektromos moped nem szállítható” a járműveken. A BKV Zrt. és a VOLÁNBUSZ Zrt. szabályzataikban NEM tiltják a mopedek szállítását."

A szállítási STOP!-ban egyedül a VT-Arriva Kft. maradt állva, tartva magát ahhoz, hogy az utasok és a nagy értékű Mercedes Citaro buszok biztonsága érdekében nem szállítja az elektromopeddel közlekedőket.

Egy független közlekedési szakember az üzletszabályzat módosításáról így nyilatkozott:

"Nem tartom jó döntésnek. Két okból. Először azért, mert az eszköz nehezen rögzíthető és nagyon nehéz. Gondoljunk csak bele, a saját súlya több mint 30 kiló. Ha egy átlagos testsúlyú ember ül benne az már meghaladja az egy mázsát, ráadásul nehezen rögzíthető. Kritikus forgalmi helyzetben, hirtelen fékezésnél, esetleg ütközésnél el lehet képzelni hogy viselkedik. Olyanná válik mint egy elszabadult hajóágyú, tarol maga körül mindent, még jó ha a busz oldalát nem szakítja ki. S még mielőtt a sérülteket védő alapítványok megköveznének azt is el kell mondanom, hogy egy ilyen járműhöz bárki hozzájuthat és használhatja, nemcsak sérült emberek. Szabadon adható, vehető. Ki dönti el, hogy aki benne ül az mozgássérült vagy csak kedvtelésből használja? Úgy gondolom a lehetőségekkel élni kell és nem visszaélni. Mert én még olyat nem hallottam, hogy egy hagyományos mopeddel közlekedő egészséges ember felugratott volna a motorral egy buszra, mert az neki jár."

 

Ez meglehetősen sarkos vélemény, de az tény, hogy az autóbuszvezetők kerülnek nap mint nap kellemetlen helyzetbe, ugyanis a BKV és a VT Arriva buszai egyöntetően BKK kékek. Az utas többnyire nem nézi, melyik céghez tartozik, csak azt érzékeli: az egyik buszra felszállhat, a másikra nem. A számára érthetettlen helyzetért pedig a buszvezetőt okolja.

Több, mint érdekes helyzet... kínos... Jó lenne megnyugtatóan rendezni az illetékeseknek.

Találkoztál már hasonló esettel? Meséld el, írd meg a véleményed! Kíváncsian várjuk!

Kommentelj, vagy írhatsz is, hosszabban:

rollingsztorik@gmail.hu

Facebook oldalunkra egy kattintással eljuthatsz! ITT! (KATT)

Ott is beszélgethetünk!

 

Tovább
3

rollingsztorik

blogavatar

Közlekedési reality.

Legfrissebb bejegyzések

Utolsó kommentek